Stigende behov for IT support i virksomheder

it support

Stigende behov for IT support i virksomheder

I dag er det kun store virksomheder der stadig har deres in-house IT afdeling. For alle andre giver det ikke længere økonomisk mening, at have folk ansat til dette formål. Informationsteknologi har ikke kun forandret verden. Den genopfinder også sig selv konstant. En stationær computer fra i dag ligner godt nok nogenlunde den man havde for 20 år siden. Det eneste der har ændret sig er at diskettedrevet er afgået ved døden, og at nye computer kabinetter kommer i flere farver end off-white.

Men indeni er det en helt anden sag. Sammenlignet med en i386 har en nutidig pc 1000 gange så megen regnekraft og mega gange så megen RAM og lagerplads. Interessant nok, har det dog ikke gjort den moderne PC hurtigere end dens forfader. Men den kan så meget mere.

IT service behov har grundlæggende forandret sig

IT support for 20 år siden krævede en blæksprutte som IT mand. Han skulle simpelthen kunne det hele:

  • reparere computere og udskifte hardware komponenter
  • installere og vedligeholde diverse servere
  • designe, etablere og vedligeholde LAN netværk
  • sørge for backup løsninger
  • holde virus og malware udenfor netværket
  • installere og opdatere software
  • håndtere software support for de ansatte

Og listen kunne sagtens udvides med mere. I dag er de fleste af disse opgaver enden automatiseret, eller flyttet til skyen.

Hvad moderne IT support går ud på kan du se på Zwable.com

At reparere hardware kan slet ikke betale sig længere. De eneste komponenter der måske skal udskiftes er harddiske, som i dag kan klare hot-swap. Dvs. du ikke engang behøver at slukke for computeren, hvis du vil hænge en ekstra harddisk på. Derudover er USB blevet så hurtig, at der slet ikke er behov for intern tilslutning.

it reparation

Moderne IT support er et sikkerhedsspørgsmål

Til gengæld kræver datasikkerheden meget mere opmærksomhed og specialviden. I dag er det ikke længere langhårede nørder der hakker sig ind i folks computere for at efterlade sjove beskeder. Nutidens hakkere er professionelle, organiserede kriminelle, eller endda agenter fra andre nationer.

Software support for de ansatte spiller naturligvis stadig en stor rolle. Backup og malware kontrol også, men disse foregår ikke længere in-house. Opdatering er automatiseret, og filserveren står nu et sted i Irland eller Malaysia.

it service

Spar udgifter med en IT serviceaftale

En topprofessionel IT service aftale kan du få for så lidt som 25,- kroner om dagen pr. bruger. Det svarer til mange brugere for lønnen til en fastansat IT mand. Aftalerne er fleksible, og du kan få lige den service din virksomhed har brug for.

Her et udpluk af hvad du kan få med en serviceaftale:

  • Ubegrænset support
  • Proaktivitet ved sikkerhedstrusler
  • Fjernadgang
  • Konsulentbistand og rådgivning
  • En online helpdesk
  • Udførlig dokumentation
  • Vejledninger, der er testet i den virkelige verden
  • Ugentlige rapporter
  • Statusmøder der holder dig ajour
  • Indkøb af IT hardware og software
  • Faste kontaktpersoner
  • On-site support
  • Komplet installation af nye computere

Det er en ufuldstændig liste for hvad en basis serviceaftale indeholder. Serviceaftalen kan tilpasses med adskillige tilvalg, alt efter behov.